Innovatiivne haridusteekond: projektõppe jäljed lasteaiast kooli

Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse Agentuuri ekspertide ja Erasmus+ programmi valikukomisjoni hinnangutele tuginedes otsustati toetada Kose-Uuemõisa lasteaed-kooli projekti „Innovatiivne haridusteekond: projektõppe jäljed lasteaiast kooli” kogusummas 29 082 €. 

Lähtudes lasteaed-kooli arengukavast soovime antud projekti raames arendada õppijast lähtuvat õppe- ja kasvatustööd, tõsta töötajate kompetentsust ning laiendada asutuseülest ja rahvusvahelist koostööd. Antud projekt sisaldab 16 projektõppealast õpirännet: 13 töövarjutamist ja 3 koolitust. Tänaseks on toimunud seitsme õpetaja õpiränded. Töövarju ülesanne on vaadelda, kui oskuslikult on kujundatud õppijat toetav õpikeskkond ning koguda, võrrelda, analüüsida ja väärtustada erinevaid projektõppe põhimõtteid ja metoodikaid. Hilisem ülesanne on toimivaid praktikaid oma organisatsioonis rakendada ja kolleegilt kolleegile levitada.

Sügisesel koolivaheajal, 22. – 24. oktoobril käisid kaks klassiõpetajat ja üks lasteaia õpetajaabi töövarjuks Ceuti lasteaed-koolis Ceip San Roque, mis asub Hispaanias Murcia piirkonnas. Lasteaialapsed on vanuses 3 – 5 aastat ning koolilapsed 6 – 12 aastat. Lasteaed-kooli üheks eripäraks on see, et inglise keele õppimine algab maast-madalast. Teiseks see, et lasteaia- ja kooliperel on igal õppeaastal ühine projekt. Sel korral on koomiksiteemaline. Lisaks ühisele projektile on käimas rühmades ka teisi projekte nagu “Inimene” ja “Kana Pepe”. Lõppenud projekte (nt mandrid, jätkusuutlik eluviis) presenteeritakse koridori seintel. 

Õppetegevuse läbiviimisel kasutavad hispaania kolleegid enamasti rühmatööpõhist meetodit- töö jaamades. Kasutatakse usinasti ka infotehnoloogilised vahendeid. Õpikuid ja töövihikuid kasutatakse vaid inglise keeles. Tugispetsialiste on piisavalt ja erivajadusega õpilased on toetatud ning õppeprotsessi kaasatud. 

Nägime, et projektõppe läbiviimine eeldab õpetajalt põhjalikku ettevalmistust: materjalide otsimist ja koostamist ning loovust ainete lõimimisel.

Pildil kooliõpetajad Piret Sirel, Piret Jaagu ja lasteaia abiõpetaja Hälis Kibik-Remlik Hispaania kolleegidega.

4.- 8. novembrini viibis 2 lasteaiaõpetajat ja 2 õpetajaabi õpirändel Lõuna-Itaalias, Apuulia maakonnas asuvas Lucera lasteaias Istituto Comprensivo “Manzoni Radice”.

Alusharidus hõlmab Itaalias kuni kuueaastaseid lapsi ning ei ole Itaalias kohustuslik, kuid suurem osa vanemaid kasutab seda võimalust. Valitsevaks suunaks on erivajadustega laste kaasamine – igas rühmas õpib üks-kaks  erivajadustega last, keda toetab isiklik abistaja.  

Võrreldes Eestiga on lasteaiapäev oluliselt lühem, kella 8-st 16-ni. Enamasti tulevad lapsed  lasteaeda kell 9 ning lahkuvad  kell 13. Suvekuudel on lasteaed suletud, samuti on lasteaed suletud kaks nädalat  jõulupuhkuseks. 

Lasteaialastel on oma vorm – tüdrukutel roosad ja poistel sinised kitlid, mida kantakse riiete peal. Õpetajatel on valged kitlid. Kõik tegevused toimuvad siseruumides. Võrreldes Eestiga kestavad tegevused harjumatult pikalt.  

Kõikides rühmades on kasutusel ühine projekt. Kõik tegevused lähtuvad projekti teemast, on lõimitud ja hästi läbimõeldud. Projekti teemaga arvestatakse ka liikumistegevustes, mida viib üks kord nädalas läbi eraldi õpetaja. Inglise keele õppega alustati projekti raames käesoleval õppeaastal. Lisaks üks kord nädalas toimuvale inglise keele tunnile aitavad lastel ingliskeelseid sõnu kinnistada rühmaõpetajad.

Õppetegevuses kasutatakse palju laulumänge, rütmisalme ja luuletusi. Kasutusel olid  draamaõppe elemendid. Suurt rõhku pannakse käelisele tegevusele. Laste kunstitööd püüdsid pilku nii klassiruumides kui koridoris. Silma hakkas rohke jääkmaterjali kasutamine – kasutati ajalehepaberit, pappi, plastpudeleid jm. Jääkmaterjalist olid õpetajad ise valmistanud põnevaid õppevahendeid. Üks õpetaja oli ise valmistanud plastiliini. Rühmades on kasutusel digivahendid, peaaegu igas tunnis kasutati  puutetundlikku ekraani.
Õpetajad on väga professionaalsed, loovad, karismaatlised ja artistlikud.

Oleme tänulikud Ceuti ja Lucera kolleegidele külalislahkuse ning sisutihedate päevade eest. Koostöö jätkub kevadel, kui on meie kord neile tutvustada Eesti haridussüsteemi ja meie asutuse väärtusi ning õppijakeskset õppe-ja kasvatustööd.

Rahvusvaheline enesetäiendamine on silmiavardav, motiveerib õpetajaid ja tõstab nende kompetentsust, mis on suur väärtus meie asutusele.

Pildil lasteaiaõpetajad Diana Mihkelsoo, Moonika Kalme ning abiõpetajad Elerin Sagar ja Liina Vahter Itaalia kolleegidega.

 

Erasmus+ eestvedaja Piret Sirel 

ja teised õpirändurid Kose-Uuemõisa lasteaed-koolist.